Forum psychologiczne.
5. Trzecie do¶wiadczenie przeprowadzi³y¶my, by udowodniæ brak umiejêtno¶ci u dzieci w wieku przedszkolnym, porz±dkowania sta³o¶ci liczby przedmiotów przy zmianie ich po³o¿enia lub rozmieszczenia. Okaza³o siê, ¿e dzieci nie umia³y rozró¿niæ stosunku miêdzy wielko¶ci± zbioru a pozycj± elementów w uporz±dkowanym zbiorze. Aby to sprawdziæ u³o¿y³y¶my po siedem cukierków w dwóch rz±dkach. Dzieci stwierdzi³y, ¿e s± one równe. Nastêpnie przesunê³y¶my do przodu dwa cukierki z dolnego rzêdu, tak ¿e ich liczba pozosta³a ta sama. Jednak Magda, Ola, Kacper i Marysia na nasze pytanie: ”gdzie jest wiêcej cukierków” odpowiedzia³y, ¿e na dole. Tak wiêc dzieci poni¿ej 6- 7 lat nie maj± jeszcze zdolno¶ci do odró¿niania wielko¶ci, czy równo¶ci dwóch zbiorów elementów od zmiany ich po³o¿enia i przemieszczenia. Wed³ug dziecka wiêcej jest przedmiotów tam, gdzie zajmuj± one wiêcej miejsca. Nie liczy³y one cukierków tylko od razu wskaza³y d³u¿sz± „liniê”.
6. We wszystkich wy¿ej wymienionych do¶wiadczeniach najprawdopodobniej sprawdzi³yby siê dopiero dzieci w wieku od 7 lat. W wieku przedszkolnym zaczynaj± kszta³towaæ siê operacjê, które zostan± w pe³ni osi±gniête w nastêpnej dekadzie rozwojowej. Wtedy dzieci postrzegaj± ju¿ nie tylko jako¶æ, ale tak¿e ilo¶æ. Wiedz±, ¿e nale¿y zwracaæ uwagê nie tylko na kszta³t cia³a, ale i na jego masê oraz na liczbê elementów niezale¿nie od ich ustawienia. Zdolno¶ci psychiczne kszta³tuj± siê wiêc wraz z wiekiem i do¶wiadczeniem, poprzez stopniowe poznawanie tego co nas otacza. Nie mo¿na wymagaæ od dzieci od razu zbyt wiele, gdy¿ to co chcieliby¶my, aby umia³y od razu przyjdzie z czasem.
Offline