Forum psychologiczne.
Strony: 1
Z dr Beat± Janke-Klimaszewsk±, psychiatr± i psychoterapuet±, ordynatorem Oddzia³u Ca³odobowego Kliniki Nerwic Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, rozmawia Anna Zalech
Obecnie coraz czê¶ciej s³yszymy o nerwicy. Czym tak naprawdê jest ta choroba?
- Powiem nieco poetycko: nerwica to jest taka choroba, w której cia³o wydaje siê chore, a jest zdrowe, natomiast umys³ wydaje siê zdrowy, a jest chory i wymaga leczenia. Osoby cierpi±ce na nerwicê maj± poczucie, ¿e ich choroba dotyka cia³a. Na skutek zachwiania równowagi uk³adu wegetatywnego odczuwaj± one np. przy¶pieszone bicie serca, duszno¶ci, niepokój, ró¿ne bóle, np. g³owy, brzucha itp., dr¿enie cia³a, ulegaj± omdleniom. Niekiedy dochodzi do zaburzenia ¿ycia popêdowego - snu, apetytu, wspó³¿ycia. Objawy nerwicy mog± byæ bardzo ró¿norodne i pochodziæ z odmiennych uk³adów: pokarmowego, sercowo-naczyniowego, moczowop³ciowego itp. Powoduj± fizyczne cierpienie, mimo ¿e badania laboratoryjne wykluczaj± uszkodzenie struktury poszczególnych narz±dów. Poniewa¿ psychika i cia³o s± po³±czone ze sob± sieci± wzajemnych uzale¿nieñ, wszystkie stany ¿ycia psychicznego, u pod³o¿a których le¿y najczê¶ciej lêk, znajduj± swoje odzwierciedlenie w sposobie funkcjonowania cia³a. ¯ycie psychiczne, zdominowane przez lêk, zaczyna funkcjonowaæ w sposób chory. Zaburzenia dotycz± sposobu my¶lenia, postrzegania, prze¿ywania i zachowania. Je¶li trwaj± d³ugo, dochodzi do wykszta³cenia postaw charakterystycznych dla osób z zaburzeniami nerwicowymi.
Jakie s± mechanizmy powstawania nerwic?
- Przyczyny powstawania nerwic s± bardzo z³o¿one. Zaburzone postawy s± zakorzenione w dzieciñstwie i maj± zwi±zek z wadliwymi metodami wychowawczymi. Rodzice, którzy czêsto sami maj± problemy nerwicowe, przekazuj± dzieciom nieprawid³owe wzorce postaw i relacji. U m³odego cz³owieka kszta³tuj±ca siê dopiero osobowo¶æ nabiera wtedy cech neurotycznych. Czêsto ju¿ wcze¶niej zadzia³a³y tzw. mechanizmy predysponuj±ce do zachorowania, a mianowicie stan zdrowia psychicznego i fizycznego kobiety ciê¿arnej. M±dro¶æ ludowa ka¿e otoczeniu traktowaæ j± w sposób wyj±tkowo ³agodny, aby - o ile to mo¿liwe - nie doprowadzaæ do powstania dystresu, czyli stresu upo¶ledzaj±cego zdolno¶ci adaptacyjne. Dobrze, je¶li sama kobieta w³a¶ciwie radzi sobie z lêkiem, czyli umie samodzielnie zaspokajaæ swoje potrzeby emocjonalne i potrafi pokochaæ swoje dziecko, zanim siê ono narodzi. Choroby somatyczne, pora¿ki, straty oraz dzia³anie pod presj±, powoduj±ce zahamowanie rozwoju osobistego i trudno¶ci w pe³nieniu ról spo³ecznych nale¿± do mechanizmów wyzwalaj±cych w okre¶lonych sytuacjach objawy nerwicowe. Objawy stanowi± swoisty jêzyk, za pomoc± którego chory siê domaga, aby inni ludzie zaspokajali jego potrzeby emocjonalne, frustrowane w dzieciñstwie. Reakcja otoczenia na te objawy mo¿e mieæ istotny wp³yw na przebieg leczenia. "Korzy¶ci", jakie one przynosz±, gdy udaje siê danej osobie uzyskaæ t± drog± np. wiêcej zainteresowania ni¿ zazwyczaj, zaliczaj± siê do mechanizmów podtrzymuj±cych chorobê. Gdy jêzyk objawów nie przynosi spodziewanych korzy¶ci, reakcja bliskich zmusza chorego do poszukiwania zdrowych rozwi±zañ, np. przyjêcia postawy asertywnej.
Uczenie spo³eczne i procesy warunkowania tworz± warunki sprzyjaj±ce utrwalaniu siê b³êdów wychowawczych w pó¼niejszym ¿yciu. Nieadekwatne postawy: bierno¶ci, zale¿no¶ci od innych, prowadz±ce w rezultacie do lêku przed blisko¶ci±, przyczyniaj± siê do powstania konfliktu potrzeb, który wed³ug psychoanalizy le¿y u pod³o¿a nerwicy. Rodzice nie s± ¶wiadomi tego, ¿e je¶li nie potrafi± zaspokoiæ podstawowych potrzeb emocjonalnych swego dziecka, to nie naucz± go zaspokajaæ ich w przysz³o¶ci. Dziecko, a pó¼niej doros³a osoba, zaczyna oczekiwaæ, ¿e zrobi± to inni, np. koledzy, przyjaciele, ma³¿onek, lub bêd± je zaspokajaæ w sposób nerwicowy. Dlatego niebywale wa¿ne jest wczesne wdro¿enie leczenia i jednocze¶nie edukacja m³odych rodziców, aby wiedzieli, jak postêpowaæ ze swoimi dzieæmi, ¿eby nie doprowadzaæ do sytuacji nerwicogennych.
Offline
Strony: 1